محمد هادی بیات گفت: فضای مجازی به خاطر نفوذی که دارد در تمام شئون زندگی افراد و خانواده ها می تواند تاثیرات مخربی را بر جای بگذارد.

محمد هادی بیات پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به افزایش طلاق و تاثیر فضای مجازی در آن اظهار داشت: مولفه های فضای مجازی مولفه هایی است که با وجود و طبیعت انسان مرتبط است و می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر شخصیت، رابطه و سبک زندگی افراد تاثیر بگذارد.

وی افزود: یعنی وقتی افراد در معرض یک بمباران خاص اطلاعات یا داده هایی قرار بگیرند ممکن است ارزش هایشان تغییر کند و نتیجه این تغییر ارزش ها هم تغییر سبک و روال زندگی آنها بوده که موضوع بسیار جدی است و متاسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه می شود.

این کارشناس فضای مجازی بیان داشت: واقعیت مهمی که در فضای مجازی وجود دارد کمتر مورد توجه قرار گرفتن تأثیرات اجتماعی این فضا است.

بیات خاطر نشان کرد: پژوهش ها و بررسی ها نشان می دهد تاثیر عامل فضای مجازی بر افزایش طلاق نتیجه همان تغییر سبک زندگی و تقویت حس هایی از افراد است که در جامعه ما به نوعی ارزش محسوب نمی شود مانند تنوع طلبی، مادی نگاه کردن به قضایا و تحلیل زندگی افراد با نگاه مادیگرایانه.

پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات تصریح کرد: مسلماً فضای مجازی تنها علت افزایش طلاق در کشور نیست و علت های دیگری هم دارد اما فضای مجازی به خاطر نفوذی که دارد در تمام شئون زندگی افراد و خانواده ها می تواند تاثیرات مخربی را بر جای بگذارد؛ لذا این موضوع باید به شکل حرفه ای، تخصصی و منطقی بررسی شود چراکه نگاهی که تا به الان به فضای مجازی بوده بیشتر امنیتی، سیاسی و فرهنگی است و کمتر به ابعاد اجتماعی تاثیرات فضای مجازی توجه شده است.

بیات در خاتمه عنوان کرد: ما بیشتر به فکر هزینه کردن برای برطرف کردن آثار پدیده ها هستیم تا پیشگیری از آنها، ساماندهی فضای مجازی به لحاظ تاثیرات اجتماعی و فرهنگی که دارد می تواند از هزینه های بعدی در رفع اثرات ناهنجار های اجتماعی در حوزه خانوادگی جلوگیری کند، با ساماندهی فضای مجازی می توان بحران های اجتماعی را کاهش داد و یا درباره آن چاره اندیشی کرد.

لینک مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.