کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به سخن رهبر انقلاب در خصوص نقوذ در جمهوری اسلامی ایران گفت: واقعیت این است که براساس ضریب نفوذ فناورانه فضای مجازی این سخن پیش بینی شده است.

محمد هادی بیات فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، اظهار داشت: از بدو به وجود آمدن فضای مجازی به دلیل تکنولوژیک بودنش و ربط آن با ارتباطات انسانی برای بشر پدیده ی جذابی بوده است.

وی با بیان اینکه این فضا فرهیختگان و افردای که پیشرو در عرصه ارتباطات هستند را بیشتر در بر می‌گیرد، افزود: این فضا فضایی است که به راحتی می‌توان در آن به بیان عقیده ها پرداخت و خیلی راحت ارتباط گرفت.

کارشناس ارتباطات بیان کرد: فضای مجازی فرصتی به وجود آورده است که همه اقشار جامعه در تمام حوزه ها به راحتی بتوانند اطلاعات را دریافت کنند که این امر زمینه نفوذ را هم راحت تر می‌کند.

بیات با اشاره به سخن رهبر انقلاب در خصوص نقوذ در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: واقعیت این است که براساس ضریب نفوذ فناورانه فضای مجازی این سخن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد بی برنامه گی در فضای مجازی هستیم، خاطرنشان کرد: در این فضا نیز اگر حکومت ها خودشان بخواهند با پدیده های فرهنگی برخورد داشته باشند با شکست مواجه می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: فضای مجازی یک نمایی از واقعیت جامعه است و تصاویر جامعه واقعی در آن اتفاق می افتد.

این پژوهشگر مسائل ارتباطات با اشاره به اینکه دولت ها در دنیا با ارائه بسته های تشویقی زمینه های حضور مردم را برای حضور فعالانه در این عرصه ها فراهم می‌کنند، گفت: باید پدیده های اجتماعی و فرهنگی را به خود مردم واگذار کنیم و تنها از سلایق آنها حمایت کنیم.

بیات با بیان اینکه مردم خودشان می‌توانند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را پاک نگه دارند، اضافه کرد: یکی از مولفه های پیام رسان های کشور ما این بوده که دولتی اند و مردم از این ها حمایت نکرده اند، در صورتی که اگر همین پیام رسان ها توسط شرکت های خصوصی اجرایی می‌شد و سیاست های حمایتی از طرف دولت نیز وجود داشت طبیعاتا می‌توانست موفق شود.

وی تصریح کرد: امروز از پیام رسانی استفاده می‌کنیم که ۷۰ درصد ترافیک ما را درگیر کرده و ما برای آن هزینه پرداخت می‌کنیم در صورتی که دیتای آن در کشور نیست و این اطلاعات را در حوزه های مختلف علیه خودمان استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه فضای فرهنگی کشور به شکل جدی رها شده است، بیان کرد: در دولت سازندگی ، اصلاحات ، مهر و تدبیر هیچ نگاه جدی به مقوله فرهنگ نبوده و سلیقه ای برخورد شده است.

این پژوهشگر مسائل ارتباطات ادامه داد: در صورتی که رسانه به شدت اثر گذار است ولی ما هیچ برنامه ای برای استفاده از این ظرفیت نداریم.

وی با بیان اینکه رسانه های پیام رسان غیر بومی که در کشور ما فعالیت دارند به هیچ عنوان تابع عرف و قوانین ما نیستند، افزود: اثر این اتفاق این است که ما بر روی پدیده هایی که در کشور در حال رخ دادن است هیچ کنترلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه عمق نقوذ فرهنگی شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر مسائل امنیتی و اجتماعی است، گفت: باید زمینه ورود مردم را دولت و حاکمیت به وجود بیاورد که نتیجه آن این می شود که کنترل و نظارت خیلی راحت تر می شود.

لینک مطلب: http://www.dana.ir/News/807853.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.